Geniale ontdekkingen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jasper Jong - WaarBenJij.nu Geniale ontdekkingen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jasper Jong - WaarBenJij.nu

Geniale ontdekkingen

Door: Jasperov

Blijf op de hoogte en volg Jasper

23 Oktober 2009 | Australië, Adelaide

Jooooooooooow!

Geniale ontdekkingen worden niet zomaar gedaan. Wetenschappers kunnen nog zo briljant zijn, waar het om draait is de juiste toevallige stimulans voor hun denkproces die de raderen de goede kant op laat draaien. Als Newton geen appel had zien vallen had hij nooit de zwaartekracht ontdekt... Als Einstein niet toevallig over de relativiteitstheorie had gedroomd... “Hè, waar gaat deze inleiding heen?”, zal menig lezer denken. “Die jongen's wiskunde verslag is toch volgende week pas?” Dat klopt, beste lezer. Echter, jullie weten toch best dat ik niet zo arrogant ben om mijn wiksundige vaardigheden met die van Einstein of Newton te vergelijken? Neen, deze week heb ik het over een nog veel belangrijkere ondekking.

Inmiddels al weer drieeneenhalf jaar geleden was ik tijdens een oersaaie vergadering met mijn fototoestel aan het spelen, toen mijn blik viel op de ventilator. En met die ventilator gingen ook mijn raderen draaien. En wie na deze verdraaid makkelijke hints nog steeds niet weet waar ik het over heb, kent waarschijnlijk het fenomeen 'Hou de Jasper recht' nog niet.

Voor die mensen een korte uitleg: 'Hou de Jasper recht' is een spel waarbij het doel is om de Jasper (mij, dus) recht te houden. Het wordt veelal gespeeld op de display van het fototoestel waarop het spel is opgenomen. Door de camera in de richting tegengesteld aan die van de opname te bewegen, word jij de winnaar! Het klinkt erg simpel, maar drie moeilijkheidsgraden maken het spel een spannende uitdaging voor jong en oud.

In de kinderfase van het spel ging de ontwikkeling niet heel snel. Na het moment met de ventilator, werd door de drukte van het afronden van het bestuursjaar de uitvinding helemaal vergeten. Pas een jaar later, tijdens een avondje terugkijken op een geweldig bestuursjaar beseften mijn oud-bestuursgenoten en ik pas dat het spel eigenlijk best leuk was. Sindsdien hebben meerdere mensen positief gereageerd en is de ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt.

Ondertussen bestaan er al vele varianten die allemaal hun eigen draai aan het spel geven: HDJR versie2, HDJR op IOW, HDJR de moeilijkere variant, HDJR in stilte in het resaurant, hou de dronken (niet echt, natuurlijk) Jasper recht, hou de dubbelgangers recht, HDJR Christmas edition, HDJR met een twist, hou de Japanner recht, hou de Jasper met de Aeolusdames recht, HDJR taalcursus en the making of HDJR taalcursus. En daarnaast heeft het spel een aantal spin-offs, zoals hou de dronken Falco recht, hou die jongen op de foto, en volg de kerstvrouw.

Daarnaast heeft het plotselinge succes meerdere mensen dusdanig jaloers gemaakt dat ze puberale bijnamen voor mij zijn gaan verzinnen, hetgeen helaas de keerzijde van succes is.

“En wat heeft dit alles nu met deze weblog te maken?” Welnu, reeds sinds ik de Australische grond raakte ben ik bezig geweest met de voorbereidingen voor een Australische variant. En de Nederlandse primeur hiervan is hier geheel gratis te spelen! Omdat ik jullie geen fysieke camera kan overhandigen zijn de omstandigheden niet helemaal optimaal. Vandaar mijn advies...

...voor de rijke lezers: Speel het op je iPhone
...voor de stoere lezers: Speel het op je laptop
...voor de stoere rijke lezers: Speel het op je 30” flatscreen monitor (Advies is geen gebruikershandleiding. Mogelijke schade is geenszins op mij te verhalen)
...voor de rest van de lezers. Kijk nu, geniet nu, en speel het spel zodra ik weer terug ben om je een camera te overhandigen.

En dan is het moment waar iedereen op gewacht heeft eindelijk daar, de link:
http://picasaweb.google.com.au/jasperov/KeepTheJazzpahUpsideDown?authkey=Gv1sRgCNvtl5OMuM_t3QE#5395193518568033458

Volgende week dus enkel en alleen wiskunde!


  • 23 Oktober 2009 - 06:17

    Janette:

    Jasper, je overtreft jezelf. Ik bescheur me. En wat een vet accent!

  • 23 Oktober 2009 - 06:18

    Sjouke:

    dat was echt lachen ja, maar het heeft ons bijna een monitor gekost om je upside down te houden.

  • 23 Oktober 2009 - 10:13

    Floris:

    He Jasper,

    Je hebt jezelf weer eens overtroffen. Ik heb me verscheurd van het lachen, mate!

    Het wordt hoog tijd voor mij om een I-phone aan te schaffen, want echt stoer ben ik niet ;)

    Veel plezier en succes daar!!

  • 24 Oktober 2009 - 10:27

    Roel:

    Mate, it was very very great. It was just another Jasper movie... very very nice.

    GENIAAL!!!

  • 24 Oktober 2009 - 10:46

    Jelle:

    Ik bedacht me net tijdens het lezen van dit stuk dat jij altijd zo weg was van de woordspelingen, dus waarom niet 'hou de Jaspanner recht?', das eigenlijk een mooiere naam :P Wel echt super gaaf deze versie! Vooral de credits

  • 24 Oktober 2009 - 18:50

    Feen:

    Hmm,blijkbaar ben ik niet stoer genoeg, om 'Keep Tha Jazzpah Upside Down' te spelen op m'n laptop. Desalniettemin heb ik van deze 'Houd de Jasper recht' genoten. Wanneer komt de marathon-editie uit?

  • 24 Oktober 2009 - 19:02

    Janette:

    heb je filmpje net voor de zoveelste keer bekeken, ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar het blijft leuk.

  • 25 Oktober 2009 - 21:15

    Rebecca:

    Jasper hij doet t niet!!!
    :(:(

  • 27 Oktober 2009 - 07:10

    Nynke:

    Hey Jasper,

    Haha, leuk idee om nog een variant te maken! Hij doet het helaas alleen niet. Hopelijk kan dat probleem nog verholpen worden. Zo te lezen vermaak je je wel, nog veel plezier daar!

    Groeten Nynke

  • 27 Oktober 2009 - 07:43

    Jasperov:

    Hier doet ie het prima, hoor. En zo te lezen bij de meeste mensen wel. Wat voor foutmelding geeft ie dan? En zijn er misschien computerexperts die dit lezen en weten waar het aan kan liggen?

  • 29 Oktober 2009 - 11:20

    Anne:

    Hij doet het prima hier en ik moet zeggen, hij is briljant!
    Echt een stukje Jasper als Jasper 100% zichzelf.:D

    Alleen dat accent 'keep me upside down mate, yeah' hangt me na 1 minuut al de strot uit.:)

    Ga zo door! Hopelijk snap ik er komende week nog iets van met je wiskundige verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Jasperov's walkabout

Recente Reisverslagen:

24 December 2009

Tot slot

15 December 2009

Steden, Sneeuw en Penguins

05 December 2009

Sinterklaas down under

29 November 2009

De jeugd van tegenwoordig

22 November 2009

Opgesplitst
Jasper

Joooooooooow! Hier issie dan, de plek waar je alles kunt gaan lezen over mijn avonturen down under. Ik hoop jullie in het begin ook nog een beetje te kunnen boeien, nu ik nog een beetje moet settelen en dus nog geen echt vette avonturen beleef. Maar blijf geduldig wachten, de kangoeroes komen eraan! Jasper

Actief sinds 25 Juli 2009
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 21170

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 23 Juli 2012

Samos

25 December 2009 - 12 December 2009

Jasperov's walkabout

Landen bezocht: