de heenreis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasper Jong - WaarBenJij.nu de heenreis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasper Jong - WaarBenJij.nu

de heenreis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasper

27 Juli 2009 | Australië, Sydney

Joooooooooooooow!

Ik zit op dit moment in Singapore te wachten op mijn vlucht. peinzend over of dit nu de hoofdstad van Indonesie of toch Maleisie was. Een mooi moment, dus, om mijn eerste stukje te tikken op mijn gloednieuwe notebook.

De afgelopen dagen waren erg druk. Mijn ouders waren zo gestressed van mijn gebrek aan tijd, dat ik haast zelf ben gaan stressen. En eigenlijk ook wel terecht. Toen ik vijf dagen geleden eindelijk mijn visum ontving besloot ik dat het maar eens tijd was om de rest van de zaken te regelen die je voor een stage dient te doen: Reis boeken, verhuizen, afscheidsfeestje voor mn familie houden enzo. En voor de mensen die zich nu gepasseerd voelen, jullie zijn nu al uitgenodigd op mijn terugkomtsfeestje, ergens in december tegelijk met mijn verjaardags- en hopelijk-ik-heb-mijn-stage-gehaald-feestje.

Maar goed, de reis was snel geplanned. Toen ik, georganiseerd als ik ben, een maand geleden al verschillende reisbureaus afzocht naar een mooi (p)rijsje kon ik niks lagers dan 1500 euro vinden. Omdat ik toch geen reis wilde boeken voor ik mijn visum had, had ik verwacht dat ik met 2000 euro zo kort van tevoren wel tevreden kon zijn. Toen ik bij het reisbureau mijn mogelijke vertrek- en aankomsttijden had aangegeven ging de dame achter de toonbank alle mogelijkheden af: 2050, 2000, 2200, …toch maar even een iets ruimere terugreis geven: “Oh ja, en ik wil ook wel vanaf Duitsland of Belgie vertrekken”: 2000, 1950, 2500, 1050, 2100, ...huh? Ook voor een niet-wiskundige zal het niet heel moeilijk zijn om hier de outlier in de data te vinden. Zelfs mensen die niet eens weten wat een outlier is, hebben hem waarschijnlijk al gevonden. De juiste reis was dus al snel gekozen.

Het enige nadeel is wel dat ik nu 3x moet gaan overstappen. En dat is best een groot nadeel als er een 'Domestic flight' in Australie tussen zit. Wat is namelijk het geval? Terwijl ik dit tik, zit ik al in Perth. “Huh? Maar je zat net nog in Singapore”, zal de oplettende lezer denken. “Typt die jongen dan zo traag?” Welnu, mijn nieuwe notebook is zo ijverig met updates installeren, dat ik, zodra ik hoor dat ik over een kwartiertje mag boarden, hem meteen uit moet zetten om de vlucht niet te missen. (Of het signaal naar de cockpit te verstoren) Vandaar geen goede outro.
Maar goed, om niet teveel af te dwalen, zal ik eerst verder gaan met het verhaal. Hoe het hier in Perth is komt daarna vanzelf aan bod.

Goed, waar waren we. Oh ja, net de ticket geboekt, dus daarna kwam het verhuizen. Om vijf maanden huur te ontlopen leek het me wel een plan om alle spullen naar mn ouders te brengen. Met een vader die af en toe heen en weer wil rijden met dozen hoefde ik dus alleen nog mijn bed en kasten te vervoeren. En welk vervoersmiddel is daar geschikter voor dan de bakfiets? Het enige nadeel was dat de bakfiets van Acasa is, en die 'em niet meer aan niet-bewoners verhuren. Twintig telefoontjes later had ik eindelijk iemand aan de telefoon die zowel op de campus woont als in Enschede was, dus die deal was ook snel gemaakt. Drie dagen tijd bleken net genoeg om alles netjes op te bergen bij mijn ouders, dus dat was ook voor elkaar.

Twee dagen van tevoren ontving ik ook mijn nieuwe notebook, die ik tussen het verhuizen door ook maar eens moest installeren. Maar dit verhaal kan ik moeilijk spannend verkopen, want zodra u dit stukje kunt lezen, kunt u de uitkomst wel raden.

Dan maar over de reis. Voor mijn goedkope vlucht moest ik in Frankfurt opsteigen en gelukkig wilden mijn ouders me wel brengen. We gingen ruim op tijd weg om het vliegtuig niet te missen (wat zo schijnt te kunnen gebeuren). Met genoeg tijd over gingen we ook nog gezellig wat eten in Frankfurt. Tijdens dit alles heeft mijn moeder het gepresteerd om mijn zoveel te knuffelen dat dit de hele tijd in Australie niet meer nodig gaat zijn. Toen onze normaliter wel zo stoere held langs de douane ging en dus zijn ouders definitief 4,5 maand niet meer kon zien, moest hij wel een traantje wegpinken. Tussen alle emoties door vergat hij zelfs zijn ouder te bedanken voor het vervoer en de rest, dus daarvoor staat er nog wat aan het eind van het stukje. In de vliegtuigen ging het prima. Het eten was niet verkeerd voor vliegtuigvoedsel en op de monitoren waren de nieuwste films te zien. (In tegenstelling tot de Chinese films van Air China waarin al het verhaal is vervangen door martial arts)
Ook in Singapore, waarvan ik ondertussen weet dat het gewoon de hoofdstad van Singapore is, verliep alles vlekkeloos. Er zat slecht anderhalf uur tussen de vluchten.

Echter, nu in Perth begint de pret. Omdat ik moet overstappen op een vlucht binnen Australie, moest ik hier langs de douane. Dat had ik ook wel gehoord, toen ik in Frankfurt mijn baggage inleverde, maar wat ik niet had gehoord, was dat ik al mijn baggage hier ook weer op moest halen. Sterker nog, na het drie maal na te vragen, werd ik verzekerd dat dit niet nodig was. Gelukkig vroeg ik het toch maar na en kwam dat in ieder geval goed. Nu stond ik alleen wel met mijn baggage in mijn hand. Naar buiten lopend zag ik overal mensen staan om hun familieleden en andere kennissen te begroeten. Ik werd haast jaloers. En dat werd erger toen bleek dat ik weer gewoon in de terminal was. Na een kwartiertje lopen met mijn loodzware tassen, kwam ik er achter dat vanaf deze terminal enkel internationale vluchten vertrekken. Nog een kwartiertje later kwam ik erachter dat er achter geen enkel loket iemand zat om mij te helpen, omdat alle Australiers slapen rond 1 uur snachts. Nog een kwartier later kwam ik er achter dat het nog geld kost om naar de goede terminal vervoerd te worden ook. Ten einde raad besloot ik maar aan de security te vragen of zij er meer van wisten. Gelukkig bleek dit wel het geval te zijn. Als ik het goed heb begrepen is de andere terminal nu toch dicht, omdat niemand in Australie op dit tijdstip reist. Om 4 uur zullen er mensen bij het loket zijn, waar ik een gratis kaartje kan krijgen naar de andere terminal. Daar heb ik dan hopelijk genoeg tijd om in te checken en mijn baggage weer in te leveren. Ik hoop maar dat het allemaal klopt. Maar als jullie dit kunnen lezen, betekent dat dat ik in mijn nieuwe huis met internet zit en dat dit inderdaad het geval is.

Tenslotte nog even bedankjes voor iedereen die me heeft geholpen met verhuizen en de reis:
Mijn vader voor de verhuisdozen
Mijn moeder voor de drie dagen was die ze heeft moeten doen
Mijn ouders ook nog voor het helpen verhuizen
Mijn broertje en zijn vriendin voor het verhuizen
Mijn ouders voor het vervoer
De rest van de familie voor het geweldige afscheidskado, Australische dollars.
En natuurlijk ook alle andere mensen die het hebben mogelijk gemaakt dat ik in Australie zit.

Foto's bij dit stukje zijn te vinden op http://picasaweb.google.com.au/jasperov/2009_07_25?authkey=Gv1sRgCM6X6bKi2_-4Jw&feat=directlink

Zo, dat zijn alweer 2 a4-tjes. En dat nog voor ik een kangoeroe heb gezien.
Volgende keer iets over het laatste deel van de reis en misschien wel over kangoeroes.

Groeten,

Jasper


  • 27 Juli 2009 - 08:26

    Stagebureau EWI:

    Hey Jasper,

    Je schrijft superleuk!.. Dus dat stageverslag gaat ook helemaal goed komen :-) Ik wens je een hele leuke tijd "down under"..
    groeten, Belinda

  • 27 Juli 2009 - 09:19

    Rama:

    Hee Jasper,

    Leuk stuk inderdaad! Hou die motivatie vast om ons af en toe op de hoogte te brengen van je avonturen daar. En foto's willen we altijd graag zien :)

    Veel plezier!
    Groet,
    Rama

  • 27 Juli 2009 - 10:20

    Suus:

    He Jasper!

    Wat een superleuk stukje! Gaaf om te lezen dat je reis helemaal goed gekomen is! Veel plezier daar, geniet ervan en ik ben nu al benieuwd naar het volgende stukje!!

    Groetjes,
    Suus

  • 27 Juli 2009 - 11:22

    Diaantje:

    Hey Grasp!

    Het is inderdaad een superlange en vermoeiende reis, maar je hebt wel een mooi prijsje betaald! Hoop dat je huis gevalt, het weer wordt wel steeds beter (totdat het over paar maanden ondragelijk heet gaat zijn).
    Volgende keer een stukje over kangoroes!

    Cheers, mate ;)

    p.s. ik heb geen spelfouten kunnen ontdekken

  • 27 Juli 2009 - 11:28

    Jasperov:

    Nou, ik ben nu nog uitgeputter en ik zie er al twee. Maar mooi dat iedereen het leuk vindt. Ik hou wel van positieve reacties. Ik heb net een rondleiding gehad van mn nieuwe huisgenoot wat op zich al genoeg stof is voor 2 nieuwe a4tjes. Dus de kangoeroes laten nog even op zich wachten.

    Oh ja, en ik moet ook nog even Bart bedanken voor het lenen van de bakfiets en dat hij er ook nog eens vanuit gaat dat ik over een half jaar nog weet dat ik hem 4 euro schuldig ben.

  • 27 Juli 2009 - 21:53

    Anne:

    Heeey Jasper,

    Erg leuk zo'n log. Natuurlijk heel veel plezier toegewenst in Australië! Hopelijk ga je je erg vermaken, we zullen je in Enschede toch wel een beetje missen! Maar jij ons ook wel toch?!:)

    Groetjes,
    Anne

  • 27 Juli 2009 - 21:55

    Anne:

    Heeey Jasper,

    Erg leuk zo'n log. Natuurlijk heel veel plezier toegewenst in Australië! Hopelijk ga je je erg vermaken, we zullen je in Enschede toch wel een beetje missen! Maar jij ons ook wel toch?!:)

    Groetjes,
    Anne

  • 28 Juli 2009 - 06:01

    Sjouke En Janette:

    ha Jasper
    Gelukkig kunnen we nu op je weblog, fijn om te lezen dat het tot dusver allemaal goed gaat. we zijn benieuwd naar de volgende verhalen. hou je taai en veel plezier!
    groet Sjouke en Janette

  • 28 Juli 2009 - 10:11

    Sanne:

    He hoi!

    Leuk stukje! Vind je het gek dat je ouders in de stress raakten...? Ik raak al in de stress als ik dit lees ;-)

    Heul veul plezier en ik ben benieuwd naar je volgende stukjes!

  • 28 Juli 2009 - 10:36

    Hannie:

    Hoi Jasper,
    Fijn dat alles zo goed gaat. Leuk om te volgen hoe je verblijf daar verloopt.
    Geniet er maar van.
    Hannie en Harrie

  • 29 Juli 2009 - 00:27

    Edje:

    Yooooooooooooooooooooooo!

    Inderdaad een leuk verslag, maar dat je goed kon schrijven wist ik natuurlijk al ;) Wat mij betreft mag je vaker dan een keer per week posten, zoals je nu van plan bent (aldus GJtB, als dat een betrouwbare bron is?).

  • 31 Juli 2009 - 08:56

    Jessica:

    Heel veel plezier de komende tijd!!!

    Hou het schrijven maar vol, echt leuk.

    Groetjes

  • 31 Juli 2009 - 09:30

    Maarten:

    Voor wie naar spelfouten zocht: Beter zoeken! Hij schrijft 'opsteigen' ipv opstijgen.

    Na dit nogal negatieve begin wil ik toch mijn hulde laten blijken voor dit leuke reisverslag. Ga zo door en veel plezeir!


  • 31 Juli 2009 - 09:55

    Jasperov:

    Misschien had de rest hem ook wel gevonden, maar waren ze bang voor tegenkritiek. Pff, plezeir.

    Maar verder hulde voor de leuke reactie, hoor ;)

  • 02 Augustus 2009 - 09:39

    Greace:

    Hey Jasper!

    Leuke blog! Jij vermaakt je daar zo te zien wel ^__^ en tof dat je huisgenoot een kok was(?). Anyway ik had nog wel een spelfoutje. Je zit zo in de Engelse taal dat je baggage i.p.v bagage had geschreven ;). Van Jelle moet ik schrijven dat je dit tot 4-maal toe hebt gedaan haha. Nja maakt ook niet uit.
    Veel plezier in ieder geval! En we wachten je verhalen wel af.

    Groetjes Jelle en Greace

  • 09 Augustus 2009 - 09:24

    Evert:

    Heee Jasper :D

    Het is wel veel tekst voor mijn doen, maar ik ga alle stukjes nu lezen ;)

    Jij weet mij ook altijd te motiveren voor de tot dan onmogelijke dingen, eerst wiskunde en nu lezen (hier & m'n verjaardagscadeau) xD

    Later! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Jasperov's walkabout

Recente Reisverslagen:

24 December 2009

Tot slot

15 December 2009

Steden, Sneeuw en Penguins

05 December 2009

Sinterklaas down under

29 November 2009

De jeugd van tegenwoordig

22 November 2009

Opgesplitst
Jasper

Joooooooooow! Hier issie dan, de plek waar je alles kunt gaan lezen over mijn avonturen down under. Ik hoop jullie in het begin ook nog een beetje te kunnen boeien, nu ik nog een beetje moet settelen en dus nog geen echt vette avonturen beleef. Maar blijf geduldig wachten, de kangoeroes komen eraan! Jasper

Actief sinds 25 Juli 2009
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 21192

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 23 Juli 2012

Samos

25 December 2009 - 12 December 2009

Jasperov's walkabout

Landen bezocht: